Geonik, la nova generació de les xarxes socials

Publicat a El Triangle el 5 d'octubre de 2012. 

REPORTATGE

La plataforma permet geolocalitzar a persones afins en hobbies, interessos i aficions que estiguin properes a l'usuari

Geonick (www.geonick.com) es presenta com “la següent generació de xarxes socials” ja que és un espai web pensat per a poder trobar persones afins a prop d'on es viu o s'està de viatge per feina o vacances. El que uneix l'usuari amb un altre en aquesta xarxa són les aficions, els interessos o les afinitats i voler conèixer gent nova amb qui compartir-les, però, alhora, també és un espai en el qual desenvolupar nous interessos i apropar-se a noves causes. “La idea va sorgir va sorgir fa dos anys quan em vaig adonar que no hi havia les xarxes socials per cercar gent nova per afinitats”, afirma Pau Jené el fundador d'una aplicació que gestiona a partir de les noves tecnologies una vessant més privada i íntima de la vida personal: els interessos i les aficions.




La data de llançament de la web en fase beta va ser el passat 24 de juliol i, en poc més de dos mesos, ja ha assolit els 6.000 usuaris, a partir de 100 altes diàries. Aquest ritme de creixement, que encara es manté, ha estat possible gràcies al boca-orella dels clients durant les seves primeres setmanes de vida, ja que és una xarxa social independent que no està connectada a cap altra de les  més conegudes com ara Facebook o Twitter. El seu àmbit d'actuació, almenys durant l'etapa de prova, és el territori espanyol, tot i això l'empresa promotora preveu obrir-se a altres països del nostre context més proper. Per ara s'estan explorant possibilitats bé de la resta d'Europa, bé de Llatinoamèrica, tot i que encara no hi ha res decidit. Amb tot, ara mateix només està disponible en un entorn web, tot i que ja s'està desenvolupant l'aplicació per android i I-phone i també es preveu adaptar-ho per a les diferents tablets existents.

Geonik es una xarxa social amb denominació d'origen catalana: ha estat ideada per l'emprenedor Pau Jené i desenvolupada per dos equips de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). D'aquesta universitat han col·laborat des de l’InLab de la Facultat d'Informàtica de Barcelona i des de l'Equip de seguretat per a la coordinació d'emergències en xarxes telemàtiques (esCERT-UPC). De fet, l'empresa Geonick és una de les últimes que s'ha establert a l'edifici K2M, un viver de projectes universitat-empresa en l'àmbit de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació situat al Parc UPC, al Campus Nord de Barcelona.

Filosofia 'slow'

L'aplicació parteix d'una filosofia slow on no hi ha ni presses, ni la necessitat d'immediatesa, ni es genera una dinàmica per acumular seguidors, amics o comentaris en els missatges que s'escriuen. Aquesta nova xarxa genera un altre tipus de relació entre els usuaris de més qualitat “no hi ha la competència per veure l'altre, ni per tenir més popularitat” i només se cerca a aquell que comparteix interessos i afinitats per crear petites comunitats online. “Quan es registra l'usuari ha d'omplir un “passaport” on pot escriure fins a 20 interessos o aficions de forma lliure i sense categories prestablertes. A partir d'aquestes la xarxa et porta a un mapa personalitzat i privat on hi pots trobar les persones que han posat les mateixes paraules en el seu “passaport””, afirma Jené. “En aquests moments hi ha més de 10.000 categories diferents però les tres més repetides són: viatjar, cinema i senderisme. Aquests són els hobbies més habituals entre els usuaris de l'aplicació, tot i que hi ha una llarga llista que es forma amb les infinites inquietuds personals existents”, assenyala.

La xarxa social compta amb l'última tecnologia en geolocalització, mapes dinàmics i web semàntica. Per això, en el registre d'un nou perfil a Geonik es demana a les persones el seu codi postal perquè l'aplicació les situï de forma aproximada, mai exacta, damunt d'un mapa de Google Maps convertit en dinàmic, interactiu, multifuncional i exclusiu per a cada persona. “La xarxa, en qüestió de segons, ofereix nous contactes personals molt afins a l'usuari, ja sigui al nostre barri, ciutat o bé el lloc de vacances” i en millora la seva qualitat de vida segons Jené.

En context, en el qual hi ha contínuament notícies al voltant de problemes en la privacitat dels usuaris de les xarxes socials, l'aplicació impulsada per Jené es fonamenta en el respecte a la privacitat i les dades personals, “en la qual la informació que es comparteix no pot sortir de la xarxa, ni ser utilitzada per comerciar amb ella”, afegeix. Geonick naix defensant l'existència d'espais de privacitat i amb el compromís que no comerciaran amb la informació privada generada pels usuaris a la xarxa, ni acceptaran publicitat en cap de les seves pàgines. De fet, ni les dades dels usuaris, ni els continguts que es generen en la web no poden ser rastrejats per cercadors com Google. L'aplicació trenca així amb els patrons de funcionament de les actuals xarxes socials: “No volem accés a la teva llibreta d'adreces perquè no volem poblar Geonick de forma massiva”, explica Jené, que afegeix que l'aplicació “t'ofereix un espai on tu prens el control i on ningú decidirà per tu”. Un altre element fonamental que permet mantenir la privacitat és que els usuaris es poden registrar a partir d'un nickname o àlies, sense necessitat de donar cap dada personal.

“Els nostres usuaris destaquen l'experiència social que produeix la navegació per la pàgina, un viatge que ens transporta als temps de les grans exploracions del segle XIX, quan cada viatge tenia grans dosis d'emoció i descobriment, en conèixer altres persones i altres mons” explica Jené. De fet, de l'experiència dels primers usuaris de la fase beta de la nova xarxa social els seus creadors n'han pogut rebre comentaris directes de clients per millorar l'aplicació i els seus desenvolupadors ja han començat a treballar. “Alguns usuaris ens han demanat que incloguem un xat per agilitar les converses”, detalla Jené, que assenyala que s'afegiran opcions com ara la possibilitat d'inserir imatges en els anuncis personals de compra, venda o intercanvi que els usuaris publiquen.

Servei gratuït i Premium

Geonick, que entra a partir d'aquest mes en la seva fase comercial, dóna dues opcions per a poder ser-ne usuari: amb servei gratuït, com fins ara i, també, comptarà amb una opció “Premium” per 9,95 euros a l'any que permetrà accedir a determinades funcions més avançades. El format gratuït de l'aplicació dóna l'opció de llegir i escriure missatges, enviar i rebre invitacions, contestar preguntes i utilitzar el cercador simple. Amb el de pagament, a més dels ja citats, es podran publicar anuncis, plantejar un nombre il·limitat de preguntes i utilitzar un cercador avançat. Com a oferta especial, les primeres 5.000 persones a registrar-se han pogut disposar de tots els serveis de pagament de forma gratuïta durant un any. Aquest sistema té com a objectiu l'autofinançament per assolir un model de negoci diferent al d'altres xarxes socials que basen els seus guanys en la venda de les dades dels usuaris a tercers o recorren a la publicitat per mantenir els serveis.

Comentaris